3. Hafta: Bilgisayar Destekli Eğitim ve Bilgisayar Destekli Öğretim
Bilgisayar Destekli Eğitim ve Bilgisayar
Destekli Öğretim
Bilgisayarların öğrenmenin meydana geldiği bir
ortam olarak kullanıldığı, öğrencinin kendi kendine öğrenme ilkelerinin
bilgisayar teknolojisi ile birleşmesinden oluşmuş bir öğretim yöntemidir. BDE'
yi kesinlikle yanlış anlamamalısınız çünkü bilgisayar destekli program
geliştirme veya kurs bazlı etkinlikler, kişisel gelişim veya akademik gelişim
türünde eğitim programı değildir. Sadece birçok faydası olduğundan tercih
edilmesi gereken bir yöntemdir. 1950'lerin başlarından bu yana uygulanmaktadır
ve teknolojik gelişmelerin takibi vb açıdan da faydalıdır. Elbette teknolojinin
ve BDE'nin zararları vardır bu yüzden
sınırlılıkları vardır. Bununla beraber öğretmen yeterlilikleri de düşünülmektedir.
BDE ile birlikte öğretimi kolaylaştıran birçok yazılım ve araç
geliştirilmiştir. Bunlar: Bire-bir öğretim, tekrar ve alıştırma amaçlı,
benzeşim amaçlı, oyun amaçlı, başvuru kaynağı amaçlı yazılımlardır. Bu
yazılımların hepsinin öğrencilere uygunluğu açısından belirli niteliklere sahip
olması gerekmektedir. Yazılım tabanlı öğretim materhallerinin başlıcaları
şunlardır:
Ofis Yazılımları; En sık kullanılanları
kelime işlemciler, elektronik tablolama ve elektronik sunum yazılımlarıdır.
Kelime işlem yazılımlarının kullanıcılarına sağlamış olduğu araçlar ve bunlar
yardımı ile gerçekleştirilen temel bazı işlemler(kullanıma göre ayarlanabilir
belge, yazı tipleri, boyutu, rengi. Satırlardan tablolar oluşturabilme. Şekil,
resim, grafik ekleme. Ve dil seçenekleri) bu şekildedir. Elektronik tablolamada
ise(aritmetiksek işlemler, formül çoğaltma, gelişmiş grafik araçları ile grafik
çizimi, istatistiksel çözümleme ve veriler üzerinde hespalamalar) şeklinde.
Elektronik sunumda ise( hazır şablonlar kullanımı. Animasyon, ses, resim,
video, gif vb öge ekleyebilme ve çeşitli metin, resim, arkaplan düzenlemeleri)
şeklinde.
Mobil öğrenme; Bir başka öğrenme çeşididir.
Her zaman ve her yerde taşınabilir, anlık-ihtiyaç halinde, gerçek zamanlı mobil
cihazlar üzerinden, seviyeye uygun seçim yapılabilen türüdür.
Sanal gerçeklik; gerçeklik hissi verebilen,
bilgisayarlar tarafından yaratılan dinamik ortam sayesinde daha etkili öğrenim
sağlayan modeldir.
Sosyal ağlar; Çeşitli insanların aynı
platformlarda buluşup etkileşimli ortamlar yaratabildiği, bilgiyi paylaşarak
bir tür bilgi çağı agorası oluşturduğu türdür.
Bloglar; farklı yazarların düşüncelerini,
bilgilerini, tecrübelerini paylaşabildiği, yorumlama ve eleştirme gibi
seçenekler sunulan platformlardır.
Engelli bireylere yönelik yazılımlar; özel
gereksinimli bireylerin öğrenme güçlüğü, zihinsel, görme, işitsel, ve bedensel
engellik gibi yetersizliklerinin telafisine yönelik yazılımlardır.
Web 2.0 tabanlı araçlar; günümüzde en hızlı
gelişen ve en çok kullanılan ortamlardır. Ana kolları ücretsiz resim ve müzik
siteleri, içerik geliştirme, ölçme ve değerlendirme, işbirlikçi öğrenme, ekran
kayıt, web konferansı, içerik geliştirme araçları, öğrenme yönetim sistemleri
şeklindedir.
Eğitim yazılımlarını değerlendirilmesi 4
aşamadam oluşur.
1)Öğretimsel Uygunluk: Belirlenen dersin
amaçlarını aktarırken gereken öğretimsel etkinliklerin uygunluğu
değerlendirilir.
2)Öğretim programıyla olan uygunluk:
Öğrenme yaşantılarının eğitim programını destekler nitelikte
olması beklenmektedir.
3) Programlama uygunluğu: Kavramsal
hatalardan arındırılmış, öğretimi aksatmayan, tutarlılık, çalışma hızı,
depolama ve güvenilirlik konusunda beklentileri karşılayabilmesi beklenir.
4) Biçimsel uygunluk: Görsel tasarım
öğelerinin eğitsel olarak etkin olup
olmadığı ile ilgilidir. Görünüm, ekran
uyumu, animasyon, ekran alanının kullanımı, ekran yoğunluğu ve ekran alanının
kullanımı vb.
Yorumlar
Yorum Gönder